Hardlooptijd 12-4-2015: Marathon Rotterdam (Marathon), 42.195 m, 03:10:27 door Matthijs Horlings

Hardlooptijd informatie

Tijd03:10:27
Afstand42.195 m
Datum12-4-2015
WedstrijdMarathon Rotterdam (Marathon)

Statistieken

Snelheid13,29 km/u
Tijd per km.04:31 min/km
Inspanning10: Maximaal
Positie223 van de 2111 tijden

Marathon Rotterdam (Marathon)

Aantal tijden2111
PlaatsRotterdam
Beoordeling     

Meer wedstrijd informatie
Locatie van 12-4-2015: Marathon Rotterdam (Marathon), 42.195 m, 03:10:27

Deze pagina toont de details over de hardlooptijd 12-4-2015: Marathon Rotterdam (Marathon), 42.195 m, 03:10:27 door Matthijs Horlings.

Loop jij ook wel eens hard en wil je je looptijden gratis bijhouden? Meld je dan nu aan bij Looptijden.nl. Hiermee kan je heel eenvoudig je hardlooptijden bijhouden, statistieken bekijken en je aanmelden bij loopgroepen.

Opmerkingen

De marathon van Rotterdam. Na vele voorbereidings-loopjes was het nu tijd voor de afstand en het evenement waar het allemaal om ging. Ik ging de marathon doen met mijn eigen specifieke voorbereiding. Niet volgens het boekje of een schema, maar gewoon lekker met evenementjes de afstand uitbreiden en dan op 12 april laten zien wat ik in mijn mars heb.

Ik had mij al half oktober 2014 al ingeschreven. Tenslotte was mijn deelname een cadeau van zussen en aanhang, voor mij 25e verjaardag afgelopen juni 2014. Nu de inschrijving bevestigd was kon de echt voorbereiding beginnen. Of niet? In het najaar heb ik mij nog wat gericht op diverse afstanden van 5 km t/m de halve marathon. Vervolgens had ik ook de eerste weken van januari nog een paar snelle 5 km's gepland staan. Vanaf februari zou ik de afstanden gaan uitbreiden, te beginnen met de 10 EM in Apeldoorn. Ook zou ik meer richting de lente de racefiets weer uit de schuur trekken en wat duurtrainingen op de fiets gaan doen.

Uiteindelijk in februari en maart 3 halve marathons en een 32 km gelopen als lange trainingen. Daarnaast in maart 183 wielrenkilometers gemaakt. De 32 van Kampen was een generale repetitie en daardoor kon ik mij met zekerheid op een tijd van 3:10 gaan richten.

De week voor de marathon nog 2 keer gelopen met een korte 5 km loop waarbij ik Everdien ging hazen op een tempo van 5:00 per km en op maandag 2e paasdag had ik nog een kwart marathon waar ik wel volle bak had gelopen en misschien zelfs iets te veel had gegeven.

Nu kwam het aan op een rustperiode van 6 dagen. En dat was best lastig. Ik probeer zo weinig mogelijk te doen en ook alledaagse fysieke inspanningen zoveel mogelijk te beperken. Ik moest mij echt inhouden.
Ik had besloten om als onderdeel van het koolhydraten stapelen op zaterdagavond lekker all you can eat sushi te gaan bulken. De spieren zouden door de eiwitten in optimale staat zijn en de rijst was een goede brandstof. Ook was ik op zaterdag al om 8:00 uur opgestaan en had ik 's middags om 14:00 uur mijn laatste koffie genuttigd, zodat ik 's avonds om 22:00 makkelijk in slaap zou vallen en uitgerust op zondag om 6:15 uur mijn bed uit kon.

Het was zover. De wekker ging. Eindelijk dé zondag waar het omging. Veel gespeculeerd met Dennis en Jaco over mijn eindtijd en mijn kunnen, dus ik was blij dat er eindelijk een einde kwam aan de onzekerheid. Vandaag zou ik zien wat de werkelijkheid zou brengen.

Everdien zou mij vanaf 's ochtends gelijk ondersteunen en was mee vroeg opgestaan. Rustig ontbeten met een bakje yoghurt met muesli en noten en toen gauw gedoucht. Ik voelde mij best uitgerust. Ik pakte mijn spullen in en checkte nog één keer mijn kleding, wedstrijdschoenen en startnummer. Gauw een bak pasta gekookt en we waren klaar om te gaan.

Het was niet koud buiten en het zou nog flink opwarmen vandaag. Ik was benieuwd hoe goed ik de warmte zou trekken. Hans (pa) zette ons bij het station af, waar nog even lichte paniek ontstond toen mijn hij alweer bijna naar huis reed terwijl het krachtvoer nog op de achterbank lag. Gelukkig merkte hij ons op tijd op en kon ik toch nog mijn prakje in de trein eten.

In de trein begon het al gezellig druk te worden met lopers, vooral nadat we waren overgestapt op Utrecht Centraal richting Rotterdam. In de trein had ik nog met wat schilderstape aan 2 losse bananen een gelletje geplakt die Everdien op afgesproken punten zou aangeven.
Om 8:55 kwamen we keurig op tijd in Rotterdam aan. Eerst maar even een toilet opzoeken, wat in de drukte de nodige tijd kost. Daarna rustig naar het startgebied gelopen en mij omgekleed.

Everdien wenste mij succes en zou mij op 15 km weer zien. Nog één laatste foto en toen gauw het startvak in. Ook hier nog even snel een plasje en toen was ik er klaar voor. Ik ging het echt doen. Mijn eerste marathon. 10 km verder lopen dan ik ooit had gedaan.
In het startvak was het druk. Te druk eigenlijk. Ik geloofde niet dat al deze mensen op het zelfde schema als ik zouden starten. Balen dat ik niet meer verder naar voren kon.

Lee Towers deed inmiddels zijn ding en het was nu aftellen tot het kanonschot. Ik merkte dat ik maximaal gefocust was en de klassieke Rotterdam Marathon elementen leken een beetje langs mij heen te gaan.
Boem!!! We mochten. Nouja, vooraan mochten ze en na 2 minuten en 5 seconden mocht ik ook over de startstreep.
Pfffff, wat een drukte. Dit ging niet echt volgens plan. Via de stoeprand en andere fratsen haalde ik mensen in, het was smal en druk. Zonde van de energie. Hier baalde ik wel even van. Nu lag ik gelijk achter op schema. We naderde de Erasmusbrug. Een prachtig gezicht om de rivier in het ochtendzonlicht te zien.

Ik liep een stuk via de tramrails, maar daarna moest ik toch van een verhoging afspringen om weer op de weg te komen. Van de brug af verlengde ik mijn pas iets. De eerste 2 km zaten er bijna op, maar voelde alsof ze de moeite hadden gekost alsof ik de eerste 2 km van een 10 km loop had gedaan. Ik had nu al extra meters gemaakt door niet de ideale lijn te lopen, de slalommen om mensen heen en ik kwam in de binnenbocht bijna stil te staan.

Het 'handige' was dat ik vandaag mijn horloge vergeten was. Lekker suf. Dus ik was afhankelijk van de klokken onderweg en mijn rekenvaardigheden. Op 2 km zag ik de klok tikken en had ik er netto al 8:50 opzitten. Ofwel, 4:25 per km. Ik was niet echt blij. Al die moeite en dan zo'n tempo? Ik begon mij te berusten in mijn tempo en situatie en langzaam kwam er meer ruimte. Wel was nog steeds onmogelijk om mooi door de binnenbochten te lopen. Ik besloot mijn energie weer positief om te zetten en te starten met het genieten.

Ik voelde mijn hamstring rechts een beetje trekken, maar dat zou wel overgaan en ik bleef een behouden tempo lopen gericht op een 3:10 eindtijd. Ik grapte op 4 km wat met een fietser die ik inhaalde bij een brugopgang en ik liet mij lekker naar beneden denderen heuvelafwaarts. Daar was het 5 km punt al en ik maakte direct goed gebruik van de drankpost. Dit zorgde wel weer even voor wat drukte en een paar seconden verlies, maar de zon scheen fel en ik besloot elke 5 km mijn portie te nemen. Ik kwam de eerste 5 km door in 21:52. Niet eens zo slecht, maar ik moest toch wat beter gaan verdelen, want dit had echt teveel moeite gekost voor deze tussentijd.

Op zo'n 7 km kwam er een splitsing waar je links of recht kon lopen. Ik liep lekker links en kreeg steeds meer ruimte. Op 8 km raakte ik met iemand aan de praat die mijn doeltijd vroeg. Ik vertelde hem 3:10 te willen lopen en hij besloot aan te hakken. Zo praatte we wat, wat eigenlijk wel lekker was om gedachtes wat te verzetten en de tijd te doden. We klokte km tijden van 4:30 of iets sneller en tot 15 km liepen we een mooi strak tempo. Op 10 km kwam ik door in 44:11 en op 15 km in 1:06:53.

We liepen nog voor op schema, maar de marge viel tegen en ik moest nog lang. Ik besloot te consolideren op 4:30 en wellicht had ik de laatste 5 km nog wat in de benen. Ja, nu kon ik dat nog denken want nu voelde de benen nog fris. Ook op 15 km stond daar Everdien al mooi van tevoren mij te roepen zodat ik tijd genoeg had naar de goede kant van de weg te lopen en de banaan en gel aan te pakken. Dit ging perfect. Ik at rustig wat stukjes banaan en koude goed. Ik at een halve en de rest ging weer weg.

Inmiddels zat ik op 18 km. Ik voelde mijzelf wat stijfjes worden en besloot even een plaspauze in te lassen, aangezien dit in Kampen ook prima ging en ik mij goed kon herpakken. Ik verloor hier zo'n 20 sec en riep nog naar mijn loopmaatje dat ik hem wel weer bij zou halen. Ik herpakte mijn ritme en liep weer iets sneller. Voor het 20 km punt had ik hem alweer bij gehaald en kwamen we door in 1:29:15, dus geen verval zichtbaar. Het hm punt bleek 1:34:08 te zijn.

Wel op schema, maar dit zou krap worden. Ik mocht minder dan 2 minuten verliezen in de 2e helft en de wind kwam ook steeds meer opsteken. Ik besloot meer mijn eigen race te gaan lopen. De tijd nemen bij de drankposten en 10 sec wandelend de AA nemen en dan maar een paar seconden harder te lopen per km.
Van elke post maakte ik gretig gebruik, sponsjes, AA-drink, water, etc. Alles was fijn op deze afstand en in de felle zon.

Op 25 km klokte ik 1:51:39 af en daarmee liet ik de zuidelijke lus achter mij en ging terug de Erasmusbrug over. Nu ik al ruim over de helft zat werd het deelnemersveld om mij heen steeds dunner. Ik zag mensen al wandelen en zwabberen terwijl ze net over de helft waren. Op 28 km stonden daar Everdien, Janneke (zus) en Hans. Snel weer een banaantje aangepakt en Everdien had mijn horloge, maar deze sloeg ik af. Ik merkte dat de souplesse eruit begon te raken en het horloge boeide mij niet. Ik had geen zin om te prutsen en bleef de klokken goed in de gaten houden. Op 30 km klokte ik 2:14:21, waarbij ik merkte dat ik wat seconden op mijn 3:10 schema had ingeleverd.

Ik wandelde even bij de drankpost na het 30 km punt, maar ik kreeg het nu toch zwaar. Een stuk vals plat volgde om het kralingse bos. Ik kreeg heel erg last van mijn enkel. Bij elke stap voelde ik hem en ik merkte dat mijn tempo inzakte. Het karakter tonen was begonnen. Zou de marathon dan nu echt beginnen? Op het 33 km punt hadden mensen zelf een drankpost gemaakt en ik pakte gulzig een AA-drink aan. Mijn lichaam wilde wandelen vanwege de zere enkel en een km verderop moest ik er toch aan toe geven. Ik stopte even en probeerde mijn enkel weer soepel te krijgen. Mensen moedigde mij aan via de naam op mijn startnummer. Dit gaf weer moed.
Ik sprak mijzelf weer moed in en probeerde een ander loopritme op te pakken. De souplesse was weg en ik besloot nu qua loopstijl in de reserve stand te gaan staan. Het kost wat energie, maar ik kan het opzich lang volhouden. Langzaam ging de snelheid weer omhoog en ik haakte weer bij groepjes aan en haalde veel mensen in.

De drankpost op 35 km volgde. Daar stond Aline! (zus) en ik ging naar de linkerkant van de weg om haar een high five te geven. Ik kwam 35 km door in 2:37:38. Ik wandelde nog kort voor wat laatste energie en vanaf hier zou ik niet meer gaan lopen maar alles geven tot de finish. Ik herpakte mij goed en liep eigenlijk een prima ritme. Beetje bij beetje haalde ik mensen in en psychologisch was deze inhaalrace gunstig. Ik had overal veel gedronken en gegeten, dus de energie was goed en ik probeerde er het beste van te maken met het stel benen waar ik mee liep. Op 40 km ervoer ik wat teleurstelling. Ik zag 3:00:51 staan op de klok en ik wist dat de klok echt onder de 3:00 had moeten staan, wilde ik nog onder de 3:10 finishen. Ik besloot vanaf hier alles op alles te zetten om de schade te beperken en zo dicht mogelijk op de 3:10 te eindigen. Ik hield mijzelf nog de 'wortel' voor dat deze klok misschien wel verkeerd stond. Ik mocht niet opgeven.

Ik zet mijn ademhaling op standje 5 km race en zo ging het tempo in de laatste 2 km toch nog duidelijk omhoog. Het voelde qua moeite als 16 per uur, maar was in de praktijk zo'n 14 per uur. Nog 1000 meter zag ik op de weg staan. Mijn lichaam had het zwaar. Langzaam kreeg ik tunnelvisie en de omgeving deed er niet toe. Knallen tot de finish. Op de videobeelden zie ik mijzelf ook terug met mijn hoofd iets omhoog in een alles of niet houding doorzetten tot de finish.

Ik draaide de Coolsingel op. Het publiek stond er rijen dik, er was muziek en ik hoorde de speaker. Ik zag dat ik 3:10 zeker niet ging halen, maar ik was allang trots dat ik nog had weten te versnellen en mijn tijd in de 3:10 zou zijn. Er was echt even een kippenvel moment, ik ging het doen. Finishen van een marathon, verder lopen dan ooit en in een prachtige debuuttijd zonder de man met de hamer te hebben gezien. In een flits zag ik nog Janneke en Everdien staan en ik rende lekker door. Ik voelde mij goed. Ik zweepte het publiek op door opwaartse bewegingen met mijn armen te maken en het publiek juichte. Het was heerlijk. Er waren inmiddels zo weinig lopers om mij heen dat ik echt voelde dat ze voor mij juichten. Met mijn armen in de lucht liep ik de laatste meters naar de finish. I did it!

Na de finish was er ook echt gelijk het gevoel dat ik alle aanspanning mocht loslaten en van een tempo van 14 per uur zakte het in naar niet eens normaal kunnen lopen met 2 km per uur. Ik liep langzaam van de finish weg en kreeg mijn medaille omgehangen en een banaan en AA voor de energie. Ik kuste mijn medaille en voelde mij trots. Aan de andere kant van het hek stonden Janneke, Everdien en Hans mij blij aan te kijken en te roepen. Ik was even in trance. Ik kon niks anders uitbrengen dan mijn schouders ophalen en een neutrale gezichtsexpressie. Even leek daar emotie te komen toen ik iemand anders zag huilen, maar zo snel als dat gevoel kwam was het ook weer weg.

Ik pakte nog een theetje aan en liep de uitgang uit. Ik werd enthousiast ontvangen door Everdien, Janneke en Hans en er kon alweer een lach af voor de foto. Ik liep door naar de medaille graveertent. Dit ging echt snel en zo zag ik 1 minuut later mijn officiële debuuttijd van 3:10:27! Geweldig en wat was ik trots.

Mijn spieren deden zeer als nooit tevoren, maar het was het allemaal waard. En ik was super blij met alle support. Ik ben een ervaring rijker en kan nu in ieder geval zeggen dat ik de marathon gelopen heb in een niet onverdienstelijke tijd. Voor nu is het qua marathons voorlopig even klaar. Maar ik sluit niet uit dat ik in 2016 in een rustigere marathon start met als doel om onder de 3 uur te lopen. Tevreden!!

Startnummer 10015

Berichten en likes

 Verstuur aanmoediging

Tussentijden

Onderstaande kaart toont de gelopen route.

Route van deze tijd
 Klik op de kaart om in te zoomen.

Onderstaande grafiek toont het verloop van je hartslag en snelheid gedurende de wedstrijd.

Grafiek van de hartslag gedurende de wedstrijd

Looptijden.nl op Facebook