Looptip van de dag 8 Nov

Over '63 Runners

Gepost door Harry Boerefijn op dinsdag 9 november 2010 06:59

Vooropgesteld dat je het zou willen, maar je zou het best kunnen: heel lang en langzaam lopen. Ja, we laten ‘hard’ maar weg. Met lang bedoelen we dan uren en uren. En daar hoef je net eens, zoals de indianen in Zuid-Amerika ooit deden, cocabladeren voor te kauwen. Je lichaam bevat namelijk meer dan genoeg vetten (goed voor gemiddeld 48.000 kcal), hoe afgetraind je ook mag zijn.

De energie die vet oplevert is aanzienlijk. Voor de verbranding is daarentegen twee keer zoveel zuurstof nodig dan voor de verbranding van koolhydraten. Een fenomeen dat de snelheid danig drukt. Koolhydraten (suikers) leveren sneller om te zetten energie, daardoor ligt de loopsnelheid ook hoger. Koolhydraten worden opgeslagen in de spieren en lever in de vorm van glycogeen. Schone brandstof waarvan je ongeveer voor een dik uur voorraad hebt (in totaal zo’n 5.000 kcal). Vergeleken met de schamele 3,6 kcal en 1,2 kcal die respectievelijk CP (creatinefosfaat) en ATP (adenosinetrifosfaat) opbrengen, een olietanker vol. Maar CP en ATP, de laatste twee in het kwartet energieleveranciers, leveren een soort van atoomkracht met een raketstart als gevolg. Helaas duurt de pret maar kort: enkele seconden. Wel net genoeg om een wereldrecord op de 100 meter te kunnen vestigen.


Looptijden.nl op Facebook