Looptip van de dag 30 Maart

Over '63 Runners

Gepost door Harry Boerefijn op woensdag 30 maart 2011 19:05

Wanneer ben je te oud om te lopen?

Alle atleten weten dat ze minder gaan presteren naarmate de jaren vorderen. Het goede nieuws: de gemiddelde loper zal pas verschil zien na zijn vijftigste levensjaar. En lopers die pas rond hun 35ste beginnen, zullen in de daaropvolgende jaren nog steeds progressie maken. Het is nooit te laat om te beginnen, en als je op de juiste manier traint, kun je het verval van je lichaam langdurig uitstellen.

>Kwaliteit
Als je je training minder zwaar wilt maken, bezuinig dan op kilometers, niet op snelheid. Intensiteit en snelheid hebben een groter effect op je prestaties en algehele fitheid.

>Balans
Je trainingsprogramma moet uitgebalanceerd en gevarieerd zijn. Doe enkele tempoversnellingen van tweehonderd meter (sneller dan je vijf-kilometertempo); een paar een-kilometerintervallen op vijf-kilometertempo; twintig-minutenloopjes die langzamer zijn dan je tien-kilometertempo; en een paar grotere afstanden op traag tempo.

>Blessurepreventie
Let op dat je genoeg herstel inbouwt. Rekken kan helpen, mits goed uitgevoerd.

>Kracht
Ouder worden gaat onvermijdelijk gepaard met een afname van spiermassa. Een paar keer per week krachttraining kan dit proces aanmerkelijk vertragen.

>Gelijkmatigheid
Volg het gehele jaar een consistent trainingsprogramma, in plaats van rigoureus van start te gaan. Zo voorkom je mogelijke blessures als gevolg van overtraining.


Looptijden.nl op Facebook