Looptip van de dag 3 Nov

Over '63 Runners

Gepost door Harry Boerefijn op woensdag 3 november 2010 17:26

Verstuikt een koe wel eens haar enkels of scheurt ze wel eens een spier? Mocht dat gebeuren, dan vast niet in het weiland waar de dames normaalgesproken uitbundig dartelen en draven. Gras is namelijk zo’n ondergrond waarop je nauwelijks blessures oploopt.

De groene mat(ras) dempt voorbeeldig, is toch redelijk egaal en zeker in Nederland alom aanwezig. Mits kortgeschoren, maar daar zorgt het koevolk zelf wel voor. Als loper ben je gebaat bij zachte ondergrond. Het werkt blessurepreventief en maakt je sterker. De drie belangrijkste voordelen op een rij:

•Betere stabiliteit. Gras is natuurlijk nooit zo strak vlak als een atletiekbaan of asfaltstrook, dus blijft het lichaam zoeken naar balans, naar stabiliteit. Dat betekent dat je schuine buikspieren extra aan de slag moeten en daardoor vanzelfsprekend sterker worden.

•Minder blessures. Zachte ondergrond betekent betere schokdemping en dus minder belasting. Daardoor neemt het risico op stressfracturen en bijvoorbeeld scheenbeenklachten (de beruchte shinsplints) af.

•Meer vrijheid. Er is geen stoeprand, wegbebakening of zebrapad, de incidentele koeienvlaai daargelaten.


Looptijden.nl op Facebook