Looptip van de dag 29 Okt

Over '63 Runners

Gepost door Harry Boerefijn op zaterdag 30 oktober 2010 10:16

Het zijn er weliswaar geen zeven, maar ook in zes sloten kun je tegelijk lopen. Trouwens, één sloot kan je al de kop kosten.

Veel lopers houden vast aan ingesleten gewoontes en maken daardoor onnodig vaak dezelfde fouten. De zes meest voorkomende valkuilen waar je als loper soms maar al te gemakkelijk in tuimelt:

•Ademhaling. Ademen gaat vanzelf, je hoeft echt niet drie passen op een ademhaling te doen, of welke andere malle rekenformule dan ook.

•Paslengte. Verhoog liever je pasfrequentie dan je paslengte te vergroten. Dat laatste levert energieverlies op, de eerste - besparing.

•Armbeweging. Niet verkrampt kruislings voor de borst in een pompende beweging. Beweeg de armen ontspannen en losjes langs het lichaam met de ellebogen in een hoek van negentig graden.

•Voeding. Met een volle maag hardlopen duurt niet lang. Steken in de zij, darmkramp of misselijkheid zijn vaak het gevolg. Eet licht verteerbaar en minstens twee uur voor training of wedstrijd.

•Kleding. Je draagt snel te veel, dat kost energie omdat je lichaam zijn warmte moeilijker kwijt kan. Goed is: het voelt wat fris bij de start, maar eenmaal onderweg loop je je snel warm.

•Gezelschap. Train je met een groep spreek dan af dat de langzamere lopers het tempo aangeven. Zo voorkom je dat die lopers zich stuk bijten en kapot lopen door het te hoge tempo van anderen. Zo blijf je met plezier lopen.


Looptijden.nl op Facebook