Looptip van de dag 28 Maart

Over '63 Runners

Gepost door Harry Boerefijn op maandag 28 maart 2011 19:19

Kan hardlopen op asfalt blessures veroorzaken?

Het lopen op verharde straten of wegen hoeft geen verhoogd risico met zich mee te brengen. Met de juiste schoenen kun je elke ondergrond aan, of dat nu een straat is of een bospad. Het is wel zo dat bepaalde ondergronden beter zijn voor specifieke soorten trainingen en lopers.

1. Grindpaden
Omdat de kleine steentjes zorgen voor een lichte demping, is dit de favoriete ondergrond voor veel lopers.
> Aanbevolen

2. Bospaden
Als je een bos in de buurt hebt, moet je een bostraining in je weekprogramma inpassen. De onregelmatige ondergrond doet wonderen voor je coördinatie omdat je beter moet opletten waar je je voeten zet. Pas wel op dat je je voet niet verzwikt.
> Hoog aanbevolen

3. Gras of mos
Als je veel groen in de buurt hebt, moet je de gelegenheid aangrijpen om af en toe rustig uit te lopen op blote voeten in het gras. Vooral na een duurloop is dat heerlijk. Lopers met fasciitis plantaris (hielpijn) moeten het lopen op gras vermijden. Op zachte ondergrond ben je eerder geneigd te overproneren (met je enkel naar binnen te lopen).
> Hoog aanbevolen

4. Asfalt
Na grindpaden is dit de meest gebruikte loopondergrond. Het vraagt wat meer van je gewrichten, dus blessuregevoelige lopers kunnen asfalt beter vermijden. (Uitzondering: lopers met een achillespeesontsteking kunnen juist beter wel op asfalt lopen omdat hierbij de pees minder uitgerekt wordt.) Als je in de toekomst gaat trainen voor een marathon, kun je dit het beste op asfalt doen omdat het parkoers meestal uit geasfalteerde autowegen bestaat.
> Aanbevolen voor ervaren lopers

5. Zand
Een verleidelijke ondergrond die doet denken aan strand, vakantie en relaxen. Maar voor lopers is zand juist een moeilijke ondergrond vanwege de instabiliteit. Van je spieren en gewrichten wordt een ongewone inspanning gevraagd, en dat maakt de kans op blessures groot. Houd je strandloopjes kort en vermijd ze helemaal als je vaak last hebt van enkelverstuikingen of achillespeesblessures. Zoek indien mogelijk het hardere zand langs de waterlijn op.
> Wees voorzichtig

6. Atletiekbaan
De kunstofbaan is – dankzij de prettige demping en overzichtelijke lengte – een uitstekende ondergrond voor eenmeditatieve of relaxte duurloop tijdens lange winteravonden. Muziekje op je hoofd, wie doet je wat? Het voortdurend lopen in dezelfde richting (met steeds dezelfde bochten) kan wel leiden tot het tractus iliotibialis frictie syndroom ofwel de lopersknie.
> Aanbevolen

7. Sneeuw of ijs
Het heeft iets, hardlopen op een harde, besneeuwde ondergrond tijdens een droge, koude dag. Maar lopen in de papsneeuw of op glad ijs is niet zonder blessuregevaar.
> Blijf lekker thuis of zoek een fitnesscentrum met loopband op

8. Loopband
Een prima alternatief in de winter, als het donker en slecht weer is, maar ook juist tijdens extreem warme zomerdagen. Goede loopbandapparaten, zoals je die vindt in de meeste fitnesscentra, beschikken meestal over een prima demping en goed regelbare looptempo’s. Bijkomend voordeel voor gevorderde lopers: je kunt vaak ook een stijgingspercentage instellen, waardoor je je training extra intensief kunt maken.
> Hoog aanbevolen


Looptijden.nl op Facebook