Looptip van de dag 24 Feb

Over '63 Runners

Gepost door Harry Boerefijn op donderdag 24 februari 2011 17:06

Hardlopen irriteert het lichaam. Dat is nodig om het sterker te maken. Gewenning heet dat. Sommige irritaties zijn pijnlijk en kunnen zich helaas ontwikkelen tot een blessure.

Hier behandelen we een beruchte loperskwaal die zich kan manifesteren van net onder de knie tot op de heup. Bij de gemiddelde loper een gebied met een lengte tussen de 40 en 60 centimeter. Een soort van Gazastrook in het klein.

We bedoelen het iliotibialebandfrictiesyndroom (veel punten bij scrabble). De oefening met behulp van een opgerolde dikke handdoek of schuimrubberol gaat als volgt.

•ga op de zij liggen van de kant waar de blessure zit.
•ondersteun jezelf met je armen.
•rol een minuutje op en neer (of heen en weer) over de rol van knie tot heup. Lichte pijn is een teken dat het goed gaat. Stop 30 seconden. 4-6 Herhalingen.

Mocht je meer klachten krijgen, of de klachten blijven langer dan een week, neem dan een paar dagen rust en behandel het gebied met ijs. Blijven de klachten hardnekkig, maak dan een afspraak met de fysiotherapeut.


Looptijden.nl op Facebook