Looptip van de dag 23 Dec

Over '63 Runners

Gepost door Harry Boerefijn op donderdag 23 december 2010 19:32

Hoeveel calorieën heb je nodig per dag om een beetje op gewicht te blijven? Een simpele en redelijk betrouwbare indicatie is de uitkomst van dit sommetje: vermenigvuldig je gewicht in kilo’s met 28. Weeg je 75 kilo dan levert dat 2100 noodzakelijke dagelijkse kilocalorieën op. Ga er dan wel vanuit dat je een aantal lichte lichamelijke inspanningen verricht.

Een kilo eigen lichaamsvet levert bij verbranding circa 7000 kilocalorieën op. In dit geval zou je op een kilo eigen vet ruim drie dagen kunnen teren. Wie een pond per week wil afvallen (3500 kilocalorieën) moet dus per dag 500 kilocalorieën minder consumeren. Hoeveel je in jouw persoonlijke situatie kunt missen is afhankelijk van de hoeveelheid kilocalorieën die je momenteel inneemt. Zijn dat er 3000 of meer, dan is het geen probleem. Zijn het er bijvoorbeeld 1500 dan wordt het een ander verhaal.

Zeker is wel dat je door de bank genomen per anderhalve kilometer hardlopen 100 kilocalorieën verbrandt. Wanneer je dus elke dag zo’n 8 kilometer hardloopt ben je er al. Kun je bovendien blijven eten wat je al at. Maar ja, zo simpel ligt het meestal niet.


Looptijden.nl op Facebook