Looptip van de dag 18 Maart

Over '63 Runners

Gepost door Harry Boerefijn op vrijdag 18 maart 2011 17:24

Neem de tijd en oefen niet te veel druk op jezelf uit. Je zult zien dat beginnen met hardlopen eenvoudiger is dan je denkt.

De eerste stappen tijdens een doelgerichte looptraining worden meestal (snel)wandelend afgelegd en gaan later over in joggen. Begin met een makkelijk vlak parkoers. Voor een heuvelroute moet je al iets meer kilometers hebben gemaakt. De belangrijkste vuistregel om je juiste tempo te vinden is dat je tijdens het lopen een gesprek moet kunnen voeren zonder in ademnood te geraken.

Terwijl je loopt, voel je in eerste instantie je lichaam protesteren. Je krijgt allerlei pijntjes waar je even doorheen zult moeten bijten. Eenmaal door deze zure appel heen zul je zien dat dit je met elke nieuwe training gemakkelijker zal afgaan. Schrik ook niet van spierpijn in je dijen en kuiten. Naarmate de trainingen vorderen, nemen die klachten af. Algauw zul je merken dat je de lat probleemloos hoger kunt leggen. Maar wees wel voorzichtig: als je in het begin te veel van je lichaam eist en onvoldoende aandacht besteedt aan rust en herstel, bereik je het tegenovergestelde van wat je voor ogen hebt.

Ons advies: meet je hartslag gedurende tien seconden na het lopen (aan de hartslagader in je nek, slaap of pols). Vermenigvuldig het aantal slagen met zes, en je hebt je hartslag per minuut, een belangrijke indicator voor de intensiteit van je training. Als je de zwaarte van je looptraining gestaag verhoogt, zul je merken dat je ‘post-workout hartslag’ al na een paar weken een stuk lager is.


Looptijden.nl op Facebook