Looptip van de dag 15 Nov

Over '63 Runners

Gepost door Harry Boerefijn op maandag 15 november 2010 16:58

Hongerklop, kent u die uitdrukking? Een bekende tv-dominee zou dat zomaar kunnen vragen. Zonder trouwens een antwoord te verwachten, want televisie is nog steeds eenrichtingsverkeer hoe omroepen ook hun best doen ons ook anders te willen doen geloven.

Wanneer het laatste restje energie door je schoenzolen heen het lichaam heeft verlaten is de bodem van je energiebron bereikt. Je bent op, kunt niet meer, staat geparkeerd zoals wielrenners dat plegen te noemen. Zorgen dat het niet zover komt is wellicht het beste advies. Dat doe je door tijdig te eten, niet alleen voorafgaand aan je duurloop of wedstrijd, maar zeker ook wanneer je langer dan zeg maar een uur onderweg bent of denkt te zijn.

Dertig tot 60 gram koolhydraten per uur moet voldoende zijn berekenden Amerikaanse wetenschappers al eens. Denk aan een banaan, een energiegel, winegums of sportdrank. Je kunt ook een handjevol rozijnen of abrikozen meenemen. Lekker ouderwets, alleen loop je dan wel het risico dat het een beetje een zoete smeerboel wordt, want waar laat je die? Dat wordt al snel een onhandige, kleverige prop die je liever kwijt dan rijk bent.


Looptijden.nl op Facebook