Looptip van de dag 15 Dec

Over '63 Runners

Gepost door Harry Boerefijn op woensdag 15 december 2010 19:04

Hardlopen zit in onze genen. Zo klaar als een klontje: de mens is gemaakt om te rennen. Jammer voor zelfs de meest verstokte bankzitter en kritikaster. Geen excuus meer, gewoon gaan dus.

Neem wel de tijd. Laat je lichaam wennen aan de extra belasting die hardlopen wel degelijk veroorzaakt. Vijf belangrijke pijlers onder een goede loopcondtitie.

•Voer omvang, frequentie en intensiteit langzaam op. Hart en longen, en trouwens je hele systeem, hebben tijd nodig zich in te stellen en aan te passen.

•Verlang niet te veel. Zeker in het begin zal het niet allemaal vanzelf gaan. Door pijn heen lopen of te veel vergen van je lichaam levert blessures op. Dan is de lol van lopen snel verdwenen.

•Gun je lichaam tijd voor herstel. Neem een dag rust na een zware training of wedstrijd. Pas dan past het lichaam zich aan en is het sterker en tot meer in staat.

•Als je hard wilt lopen zul je moeten lopen. Train daarom specifiek. Buikspieroefeningen of bankdrukken, allemaal prima, maar je loopt er geen meter verder of harder door.

•Regelmaat is de beste garantie voor een degelijke conditie met vrolijk stemmende prestaties als resultaat.


Looptijden.nl op Facebook