Advies gevraagd!?

Gepost door Matthijs Horlings op dinsdag 13 maart 2012 19:28

Medelopers,

Ik zit met een probleem. Momenteel ben ik bezig te trainen naar 10km in 40 minuten te lopen. Mijn PR op de 10km staat op 41:22 en op de 5km loop ik vrijwel altijd onder de 20 minuten. Ik weet dat ik wat verlies bij een afstand 2 keer zolang als de 5km, maar die 40 minuten moet haalbaar zijn.

Waar ik tegen aan loop, is dat mijn energie vaak na 7,5km op is om het 'hoge' tempo vast te houden. Ik start op zo'n 15,5 km/u en houd dat gemiddelde goed rond de 15km/u, maar vanaf 7 á 8 kakt het tempo in en verlies ik makkelijk een minuut per km. Wat dus mijn tijd steeds rond de 42 minuten brengt.

Nou fitness ik ook fanatiek en houd ik rekening met rustdagen i.c.m. met lopen, maar heeft iemand ervaring met benen trainen gericht op hardlopen.
Ik ben gewoon een recreatieve loper, nooit loopscholing of gerichte training gehad. Kort gezegd, ik doe maar wat.
Graag zou ik advies ontvangen over (kracht)training voor hardlopen.

Ik verwacht namelijk bij het sterker maken van de benen in zowel uithouding als explosieve kracht dat ik de duur kan verlengen om een bepaald tempo te lopen, of met hetzelfde gemak een krachtigere afzet te generen. Of zit ik hier helemaal naast?

Daarnaast zit ik ook nog met een andere vraag? Tijdens een halve marathon verbrand ik zo'n 1500 kcal. Ik ben, mede door een wat hoger tempo, niet echt zo'n flessenriem-type. Nou ben ik benieuwd wat jullie eten op de dag zelf, vóór een halve marathon? Eten jullie dan ook van te voren zo'n 1500 kcal weg?

Ik ben zeer benieuwd naar reacties!!


Looptijden.nl op Facebook