Tussen twee schema's in
Geplaatst in het forum: Support forum voor Looptijden.nl
Ik zag, vorige week toen ik me aanmeldde, dat jullie 3 schema's hebben die naar een 10km toewerken. Ik ben wel sporter maar geen hardloper. Ik weet uit eerdere ervaring dat ik een 10km in 50-55 minuten kan lopen - zonder al te intensieve training. Het schema voor 10km in 1 uur vind ik dus onvoldoende uitdaging. Maar het schema voor 10km in 40 minuten is nogal ambitieus. Ik ben daar toch maar aan begonnen. Ik haal de "richttijden" niet. Mijn vlotte tempo is bv 14-15 km/h en mijn normale tempo 12 km/h. (En dat vind ik al geen gekke snelheden voor iemand die wel vaak tennist, maar pas vorige week is begonnen met hardlopen.) Dat is sneller dan het schema voor 1 uur en langzamer dan het schema voor 40 min.
Vandaar de vraag: doe ik hier goed aan? Is er een "tussenweg"? Zijn er aanpassingen die ik zelf kan doen? Ik loop aan het eind van dit schema geen 10km in 40 minuten, dat staat vast. Ik wil niets forceren. Maar ik heb wel een uitdaging nodig.
Het beste kun je even beide schema's naast elkaar leggen en dan kijken welke je meer aanspreekt en dan dat schema kiezen maar de tempo's naar eigen smaak aan te houden. Voor de veiligheid kun je beter het uur schema pakken maar iets hogere tempo's aanhouden.
Waarschijnlijk wordt het binnen niet al te lange termijn ook weer mogelijk om een persoonlijk schema op maat te laten maken. Dan kun je een schema laten samenstellen om de 10 km in bijv. 50 of 45 minuten te gaan doen.
Dank, ik heb destijds de schema's voor gevorderd en "normaal" met elkaar vergeleken en die leken niet echt veel van elkaar te verschillen. Dus heb ik gevorderd genomen en ik loop gewoon iets langzamer. Aan het eind van dit schema weet ik vast beter waar ik sta.
Terug naar het forum: Support forum voor Looptijden.nl