Alle blogposts van hardlopers op Looptijden.nl

Hieronder staan de laatste weblog posts van gebruikers van Looptijden.nl over hardlopen en gerelateerde onderwerpen.

Grizzly 2017 Voorbeschouwing

Gepost door Jos Oonincx op donderdag 19 januari 2017 22:29

De beer is los; Grizzly Run 2017.

Je moet wel een beetje ‘raar in je hoofd’ zijn (Brabants: ‘van ’t padje af’) om vanuit je winterslaap een route te lopen van 32 km waarbij je veel beren op de weg ziet die in feite in Engeland niet eens voor komen.*1

Nu heb ik er wel vertrouwen in want van een winterslaap was niet echt sprake geweest. December was relatief rustig, maar vanaf januari is de voorbereiding begonnen door in verschillende gebieden, op verschillende ondergrond, verschillen in hoogte en onder verschillende weersomstandigheden te trainen met verschillende lopers. Een beer moet je immers altijd met meer mensen tegelijk benaderen. Met mijn vaste loopmaatje Tonny en met alles wat (me) beweegt train ik een kleine 500 km naar dit evenement toe. Naast Tonny (4e keer Grizzly) zou ook Erwin (2e keer Grizzly) aansluiten op de trip naar Seaton in Zuid-Engeland.

Vanwege het feit dat een ‘weirdo’ zijn gedrag niet verklaart, omdat hij daar verstandelijk gezien niet toe in staat wordt geacht, was het voor mij van belang om weer eens een andere route te vinden. Een behoorlijk aantal lopers uit onze regio bleek deze run al eens te hebben gelopen en hun ervaringen maakten me nieuwsgierig. Zou ik dat op mijn leeftijd, weliswaar goed getraind, er heelhuids van af weten te brengen??

De enige manier om er achter te komen of je iets kunt is door het te doen. Als je dan ook nog in gemotiveerd gezelschap verkeert en er een mooi weekend van kunt maken dan heb je mij.

Foto's bij deze blogpost

leus9.JPG

The End!

Gepost door Tante Jos op donderdag 19 januari 2017 11:38

Bezoek ook eens onze gezellige Looptijden Community groep op Facebook!
Een groep voor en door gebruikers van Looptijden.nl
https://www.facebook.com/groups/257126207961197/

Vandaag was het dan zover, de laatste training van mijn 10k schema! 12 weken hard gewerkt om genoeg conditie op te bouwen voor de 10km in Rotterdam.
Ik heb soms wat dagen om moeten wisselen maar heb geen training gemist en ben wederom super trots op mezelf!

Vandaag stond er een hele korte training op de planning maar met dit mooie weer heb ik er een 5km rondje van gemaakt.Meteen een goed begin van mijn "uitbouw-planning"

Ik heb in heel mijn schema eigenlijk niet echt verre afstanden gemaakt....de langste was iets van 7.8km of zo dus niet eens 10km. Nu ga ik per week uitbouwen en dan zou ik een week voor Rotterdam op de 10km zitten en dat gaat me lukken!

Mijn bestie heeft even wat super moois en handigs in elkaar geflanst zodat ik mijn trainingsweek makkelijk in kan delen, op naar de volgende uitdaging!

Mijn training van vandaag:
•Run, easy pace, 10 minutes.(•Cool down, 5 to 10 minutes.)•Stretch.

5,02 km - 00:38:16 - 7,9 km/u - 406 kcal (Garmin)
Uitrusting: Asics GT 2000

Garmin: https://connect.garmin.com/modern/activity/1532433863

NEVER GIVE UP!

Foto's bij deze blogpost

The End.jpg

Een nieuw seizoen

Gepost door Rene Leijtens op woensdag 18 januari 2017 22:27

Mijn jaar is vandaag pas echt begonnen. Vandaag was de eerste training voor het volgende doel dat ik mij enkele maanden geleden gesteld heb. Een training van een uur lang afwisselen tussen hartslagzone 2 en 3. Ondanks de kou was het een prachtig loopje. Ongetwijfeld de laatste keer dat ik dit jaar langs een bevroren Kralingse Plas kon hollen, het bos eromheen wit van het rijp, waar een bleek zonnetje over scheen. Het ging aardig, niet super, maar de afgelopen weken hebben twee virussen mijn conditie een tikje gegeven waar ik nu zo'n beetje van hersteld ben.

Een week na het behalen van mijn doel, de tien binnen veertig, plofte de uitnodiging van de Marathon van Rotterdam in mijn mailbox. Bijna automatisch vulde ik het inschrijfformulier in voor de kwart marathon, waar ik de vorige keer ook al een mooie tijd had neergezet op de tien kilometer. Een tijd die anderhalf jaar lang mijn beste tien kilometer tijd is geweest. Maar bij het invullen van de afstand aarzelde mijn vinger. Een kriebel vanuit mijn brein liep door mijn nek langs mijn biceps naar de top van mijn wijsvinger waardoor die, buiten mijn bewustzijn om, de afstand onder de kwart marathon aantikte. Berustend vulde ik de rest van het formulier in, inclusief de te verwachten eindtijd: 3.15 uur. Een voorzichtige inschatting, ook al zou het een verbetering van een half uur betekenen ten opzichte van mijn enige andere marathontijd: 3.44 en een beetje. Maar toen was ik ‘onervaren’: ik had nog maar 1 halve marathon gelopen. Die ervaring heb ik de laatste jaren wel opgedaan.

Maar het belangrijkste is de vondst van het afwisselende schema van Aart Stigter (zie Looptijden.nl). Die bevallen mij het best. Twee keer intervallen per week. Langere duurlopen in verschillende tempo’s, zodat ik tijdens de langzame duurlopen een beetje wakker blijf. Anders vind ik ze vreselijk saai. Afgelopen zondag liep ik als laatste 'vrije' training in een heel rustig tempo 21 kilometer. Maar na 15 kilometer kon ik mezelf niet meer inhouden: ik moest versnellen. Dan maar vijf kilometer in een lekker tempo om de laatste anderhalf kilometer rustig uit te lopen. Beviel me prima. De komende tijd hoop ik de trainingen boven de twintig kilometers op zo'n manier te kunnen lopen.

Na afloop zag ik bij mijn runningindex een bekend rijtje staan: 5 kilometer 19.10; 10 kilometer 39.50; 21.1 kilometer 1.28.00; 42.2 3.04.00. Ik ben niet zo van de rekenmodellen. Een mens is geen machine. Een tien kilometer is geen marathon gedeeld door 4 en een beetje of andersom. Maar toch: het was hetzelfde rijtje als vlak voor de 10 kilometer in Dordrecht. Mijn ogen bleven aan die 3.04.00 kleven.

Vier minuten. Wat als… Nee. Onmogelijk. Alleen de echte hardlopers kunnen dat. De Dolf Jansen’s onder ons, de klasbakken, de gazellen, de Kenianen, Ethiopiërs, Eritreanen en Abdi Nageeye draaien daar hun hand niet voor om. Maar ik? Nee... Voor mij is onder de drie uur de grens. Mijn lichaam is niet gemaakt voor drie uur. Alles gaat het begeven. Mijn spieren zullen scheuren, mijn pezen ontsteken, mijn botten kraken. Het is zoiets als... Zoiets als...

Zoiets als de 10 kilometer binnen de veertig minuten?

Volg mijn blogs!

Gepost door Margo Hermans op woensdag 18 januari 2017 08:34

Ik blog wekelijks, vaak over hardlopen maar niet altijd.

Vind je het leuk om te lezen over hardlopen (en andere persoonlijke verhalen) dan kun je me eenvoudig volgen via:
- https://www.facebook.com/MargoHermansBlog/
- of meld je aan voor het ontvang van email bij een nieuwe post via http://bit.ly/1sRPmpS (geen spam, beloofd!).

Foto's bij deze blogpost

Visitekaartje zonder gegevens.png

Hardloopjaar 2016 !

Gepost door Erik Rommers op dinsdag 17 januari 2017 08:45

Terugkijkend op het afgelopen jaar kan ik stellen dat dit voor mij een bijzonder hardloopjaar was. In maart liep ik mijn 1e halve marathon in Drunen. Dat voelde toch wel heel speciaal, het moment waarop ik over de finish kwam zal ik niet snel vergeten.

Buiten die halve marathon waren er de trainingsrondjes solo en/of met Loopgroep Prinsenbeek en speciale officiële hardloopafstanden als de Singelloop Breda en de Tilburg Ten Miles (wat een sfeer, super), gevolgd door mijn 2e halve marathon in Etten-Leur, afgelopen oktober waar ik ruim 9 minuten van mijn beste HM tijd afsnoepte.

Inmiddels is 2017 al weer bijna een maand onderweg en ben ik nog druk zoekende om mijn favoriete hardloopfrequentie (3 x per week hardlopen) te vinden. Door tijdgebrek en in mindere mate weersomstandigheden is dit vooralsnog nog niet helemaal gelukt maar dat zal vast wel goed komen de komende weken. Ik heb tot dusver maar 1 afstand officieel ingeschreven, De Antwerp 10 Miles op 23 april, deze stond al op mijn lijstje om een keer te lopen en het toeval wil dat ik deze afstand dit jaar samen met een aantal collega's kan lopen dus daar kijk ik nu al naar uit.

Komende tijd eerst maar eens wat trainingskilometers maken en verder zie ik wel wat 2017 me op hardloopgebied brengt.

Run while you can !

Foto's bij deze blogpost

images (1).jpg

Te veel marathons?

Gepost door Runhedwigrun op maandag 16 januari 2017 12:18

Foto's bij deze blogpost

IMG_20170113_131106_440.jpg

Dijkenloop Den Dungen (3 reacties)

Gepost door Tante Jos op zondag 15 januari 2017 12:52

Bezoek ook eens onze gezellige Looptijden Community groep op Facebook!
Een groep voor en door gebruikers van Looptijden.nl
https://www.facebook.com/groups/257126207961197/

Een jaar geleden was dit mijn eerste hardloop evenement en vandaag een jaar later stond ik weer aan de start!

Wat een stralende dag zeg en alhoewel het op sommige plekken best glad was heb ik het er heel goed vanaf gebracht!

17-01-2016 : 8,09 km/u - 00:36:52
15-01-2017 : 8,52 km/u - 00:34:56

Toch bijna 2 minuten sneller en wat een heerlijk begin van de zondag!
(Het rare is wel dat ik volgens Garmin constant in Z5 zou hebben gelopen, wat dus echt niet zo voelt)

Uitrusting: Asics GT 2000

Garmin: https://connect.garmin.com/modern/activity/1526200600

NEVER GIVE UP!

Foto's bij deze blogpost

DijkDD.jpg

BVC Ede 14jan17 werd afgelast wegens weersomstandigheden

Gepost door Jos van Damme op zaterdag 14 januari 2017 20:58

risico op gladheid maakte het onveilig met name voor de jeugd

Footprint Trailrunning 2017

Gepost door Jos Oonincx op vrijdag 13 januari 2017 15:53

‘Footprint’ trailrunning.
‘Footprint’ Tailrunning Zuidwest-Brabant bestaat uit een enthousiast team dat trailrunning in onze regio nu ruim een jaar promoot. Deze vorm van lopen door de natuur wint jaarlijks aan populariteit.
De keuze voor de naam ‘Footprint’ heeft te maken met het feit dat trailrunners letterlijk hun voetafdruk op de paden achterlaten, want er wordt 90% over paden, smalle slingerpaadjes (single tracks) en door los zand gelopen. Liefst nog met hier en daar een heuveltje als extra uitdaging.

In aansluiting op de Run Together trailruns (RTG) van 2016 organiseert Footprint in 2017 een aantal runs tussen de 12 en 20 kilometer in de regio.
De eerste RTG vindt plaats op zondag 22 januari en voert de lopers over paden, single tracks en heuveltjes op de Rucphense hei.
Startpunt is bij de parking aan de Schietbaan 5, 4715 PE in Rucphen. Duur: (stipt) 8.30 -10.15 uur.
De afstand bedraagt 12-14 kilometer en er wordt gelopen in een tempo van rond de 6.00 minuten per kilometer gemiddeld.
Samen uit en samen thuis is het motto. Een goede basisconditie is vereist om te kunnen deelnemen en deelname geschiedt op eigen risico. De leiding is altijd in handen van minimaal twee zeer ervaren trainers/trailers en de groepsgrootte is vastgesteld op maximaal 20 lopers.
Deelname is gratis en kan tot 20 januari worden doorgegeven op footprint.1@outlook.com , tevens het adres voor alle vragen.
Evenals vorig jaar volgen er nog trailruns in meerdere natuurgebieden zoals De Heide, Pannenhoef, Brabantse Wal, Grenspark Kalmthout en de Zeeuwse kust.
De eerstvolgende trail staat gepland op zondag 26 maart 2017.
Voor een uitgebreid artikel over ‘Trailrunning iets voor jou?’ kijk je op https://trailer2327.wordpress.com/
Footprint op Facebook:
https://www.facebook.com/groups/1597130320603530/

Foto's bij deze blogpost

bode januari run 1.jpg

No-Power Puf Girl

Gepost door Tante Jos op donderdag 12 januari 2017 16:06

Bezoek ook eens onze gezellige Looptijden Community groep op Facebook!
Een groep voor en door gebruikers van Looptijden.nl
https://www.facebook.com/groups/257126207961197/

Niet zoveel zin en puf vandaag. Ochtendje lopen sjouwen op de werkvloer en eigenlijk al een flinke training achter de rug...maar toch ff gegaan!

Mijn training van vandaag:
•Run, easy pace, 25 minutes.(•Cool down, 5 to 10 minutes.)•Stretch.

3,47 km - 00:25:02 - 8,3 km/u - 267 kcal (Garmin)
Uitrusting: Asics GT 2000

Garmin: https://connect.garmin.com/modern/activity/1521953581

NEVER GIVE UP!

Foto's bij deze blogpost

run2.jpg