Looptijden.nl community

Welkom bij de hardlopers community van Looptijden.nl. Hier zie je de laatste hardlooptijden, inschrijvingen en aanmeldingen. Zelf ook hardlopen kriebels? Meld je dan snel en gratis aan en begin meteen met het bijhouden van al je hardlooptijden.

Laatste blogposts

Hieronder staan de laatste weblog posts van gebruikers van Looptijden.nl over hardlopen en alles wat erbij komt kijken.

Meehelpen met de Midzomernachtcross Amsterdam

Gepost door Yildiz Kurt op donderdag 26 februari 2015 21:28

Eind september 2014 ben ik begonnen met hardlopen. In december mijn eerste 5KM wedstrijd (Kerstloop Amstelveen) met succes gelopen. In januari ben ik lid geworden van AV Startbaan en nu mag ik meehelpen met een prachtige hardloopevenement in het Amsterdamse bos te organiseren.
Super trots dat ik de inschrijvingen en uitslagverwerking mag doen van de Midzomernachtcross op vrijdag 19 juni 2015.
Ik wist niet dat er zoveel bij kwam kijken om een wedstrijd te organiseren, het vergt zelfs maanden voorbereidingen voor een wedstrijd in juni.
Afstanden van de midzomernachtcross zijn 2km, 5km, 10km en 10EM
Ook is er een bedrijvenloop waaraan teams zich kunnen inschrijven.
Ik vind het erg leuk om hieraan mee te werken. Jammer dat ik zelf niet mee kan doen maar dat haal ik bij een andere wedstrijd wel in. Dit is ook een prachtige ervaring.

Voor meer info over het evenement kan je kijken op de website http://www.midzomernachtcross.nl/
Inschrijven kan op:
https://inschrijven.nl/formulier?id=2015061901125

Foto's bij deze blogpost

midzomernachtcross.png

Hardlopen met muziek?

Gepost door Bonnie van Doorn op donderdag 26 februari 2015 14:42

Bij mijn standaard uitrusting voor het hardlopen hoort mijn koptelfoontje. Inpluggen bij m’n Iphone, klittenband aantrekken van mijn armband, muziekje aan en gaan… Het soort muziek hangt een beetje af van mijn stemming, maar ook van mijn looptraining. Geef mij maar wat opzwepende nummers tijdens de intervalletjes. Voor een duurloop ga ik voor wat relaxtere klanken. In Spotify maakte ik verschillende afspeellijsten aan die ik offline kan gebruiken. Ideaal! Toch zette een interview met kunstenaar Jan van Lokhorst me laatst aan het denken. Bij hem leidt muziek af. Sterker nog, bij hem ontstaat juist muziek in zijn hoofd als hij in alle stilte aan het schilderen is. Hij vertelt me hierover in zijn atelier vol kleurrijke schilderijen. Zodra Jan schildert, hoort hij muziek in zijn hoofd. Het ritme ervan zie je terug in zijn schilderijen. En met een geweldig resultaat! Alles draait bij hem om kleur en klanken.

Hoofd leeg

Zijn woorden klinken nog in mijn hoofd als ik me de volgende dag klaarmaak voor mijn rondje hardlopen. Bijna automatisch zet ik mijn muziek aan. Nee, ik doe het niet. Even geen geluiden en eens kijken hoe het me bevalt. De herrie van de voorbij razende auto’s ebt weg bij de Reeuwijkse plas. De wind steekt op en het riet ruist. Ik hoor alleen mijn ademhaling en het geknars van het grind bij het neerkomen na elke pas. Zoals altijd flitsen er in het begin allerlei gedachten door mijn hoofd. Wat zullen we vanavond eten? Morgen niet vergeten die tekendruppels te kopen voor de hond. En oh ja, Floris is jarig. Ik moet nog even een kaartje kopen…..Maar langzaamaan stroomt mijn hoofd leeg. Mijn ademhaling is rustig en het loopt heerlijk! Nee, ik heb geen muziek gehoord in mijn hoofd. Dat is misschien niet voor iedereen weggelegd. Maar het bevalt me eigenlijk prima. Ik kijk gewoon per keer hoe mijn hoofd staat. De afspeellijsten staan tenslotte altijd standby.
Lees mijn andere hardloopblogs en artikelen op www.bonnievandoorn.nl

Foto's bij deze blogpost

jan van lokhorst.JPG

Twijfel

Gepost door Cees Prins op donderdag 26 februari 2015 11:16

Twijfel om vandaag een rondje te gaan lopen of morgen. Het weer schijnt morgen beter te worden, niet dat ik een mooi weer loper ben maar toch.
Ook twijfel ik over het mee doen aan de Spaarnwoude loop met de Tatarunners. Heb een lichte blessure gehad aan de rug en de loop is 21 km pff.

Roparun: ik ben deelnemer!!

Gepost door Margo Hermans op woensdag 25 februari 2015 07:15

Foto's bij deze blogpost

201502 Roparun FB.jpg

Blijf beter met inspannen en ontspannen

Gepost door Bonnie van Doorn op maandag 23 februari 2015 07:58

Rennen, vliegen, vallen, opstaan en weer doorgaan. Deze week kwam ik de man met de hamer tegen. Al weken vlieg ik van hot naar her en als ik dan zit, draait die maalstroom van gedachten op volle toeren. Met veel moeite vond ik woensdag een uurtje om te gaan hardlopen, maar mijn training kon ik niet eens afmaken, omdat ik anders mijn volgende afspraak niet zou redden. Nazwetend zat ik in de auto. Waar was ik mee bezig? Dit moet anders. Toeval bestaat niet. Van een vriendin kreeg ik donderdag het boek ‘Blijf beter’ van (psychiater en marathonloper) Bram Bakker in mijn handen gedrukt. Deze wilde ik altijd al een keer lezen en dit leek me het perfecte moment. Met zijn boek wil hij een discussie op gang brengen over een betere zorg en meer gezondheid. Hierin benadrukt hij de eigen verantwoordelijkheid en het belang van het kijken naar de totale mens. Natuurlijk weet je dat hij gelijk heeft wanneer hij zegt; ‘Als je gezond wilt leven en ziekte wil voorkomen, zou je ook moeten investeren in voldoende ontspanning.’ Maar nu de praktijk nog.

Ontspannen

Een eyeopener voor mij was dat de hersenen naar schatting voor 40 % verantwoordelijk zijn voor ons energieverbruik! We krijgen in deze tijd zoveel prikkels door internet, mobieltjes en social media dat we bijna zijn vergeten wat lummelen, lanterfanten en pierewaaien is. Uit vele onderzoeken blijkt dat als je productief wilt blijven, je rustmomenten moet inplannen. Dit geldt zowel bij sporters als in het dagelijks leven. ‘Als je niet voldoende tijd vrij maakt, inclusief voorbereidingstijd en hersteltijd, werkt het niet. Om baat te hebben bij beweging, moet je ontspannen beginnen en ook de tijd nemen om even af te koelen.’ Ik besluit deze adviezen direct in praktijk te brengen. In mijn agenda zet ik een paar kruizen. Met een boek plons ik vrijdagavond in een warm bad en mijn mobiel gaat uit. Na een relaxte zaterdag spreek ik zondag af met een loopmaatje voor de duurloop. Het was in een woord: top. In een lekker ontspannen tempo lopen we 12,5 kilometer door de polders, glibberen over bevroren plassen op de weg en zakken soms weg in de modder. Met een meer dan voldaan gevoel plof ik thuis op de bank met een kop thee. Dit voelt goed. Nu volhouden.

Lees meer blogs en artikelen op www.bonnievandoorn.nl

Foto's bij deze blogpost

blijf beter.jpg

Morgen starten na 2 weken griep

Gepost door Sylvana van Rijswijk op zondag 22 februari 2015 22:30

Ik heb me vandaag voorgenomen morgen weer te starten met een trainingsschema. Mijn doel moet ik nog bepalen maar ik denk dat ik weer langere afstanden ga proberen te lopen.
Morgen start ik rustig na 2 weken griep halveer ik mijn trainingen. Dus ik probeer deze Week 3 X een half uur te lopen en breid dit langzaam volgende week uit. Kijken of ik de loopspirit in een constante lijn kan houden....

zomaar een test

Gepost door Tjeerd Vries op zondag 22 februari 2015 18:15

Vandaag naar mijn moeder met vrouw en kinderen, gingen de badkamer voor haar poetsen omdat ze het zelf niet meer kan door haar ziek zijn.
Met de gedachte om als we klaar waren terug naar huis te rennen.
De afstand die ik moest gaan rennen 13.2 KM, een hele kluif als je tot dusver nog maar 8.8 KM afgelegd hebt met intervaltraining.
Zo gezegd om 16.04 uur de deur achter me dicht getrokken bij mijn moeder.
De warming-up had ik bij mijn moeder al gedaan.
De eerste kilometers waren wat lastig een frisse wind recht van voor, gelukkig had ik de muts en de handschoenen aan.
Toen de handjes warm waren toch maar de handschoenen uitgedaan.
Na 5.5 KM hield het fietspad op langs de zandweg langs het kanaal, toen werd het toch door de modder rennen.
Hier en daar toch natte voeten moeten krijgen waar de plassen water en de diepe modder niet te ontwijken waren.
Met goede sokken en goed ventilerende schoenen was dat geen probleem.
Bij kilometer 8 belde de vrouw waar ik was, zij had de andere helft bij van mijn drinken.
Bij kilometer 9 stond het stoplicht op rood dat we daar een vlotte wissel van de lege en de volle fles konden doen.
Toen waren het nog 4 lange kilometers langs de grote weg, smal fietspad en veel auto's.
Rennen door de natuur en langs de velden en langs het kanaal is toch veel leuker.
De flitspaal was in zicht het teken dat ik bijna thuis ben, de flitspaal voorbij en de laatste kilometer ging in.
Zo dat zit er op 13.2 KM, ik loop bij ons de straat in en zie mijn vrouwtje de kindjes uit de auto halen.
Ze lagen allebei te slapen van de reis met de auto.
Ik loop naar binnen en kijk op de klok, het was 17:20 uur.
Een uur en een kwartier gerent over 13.2 KM, gemiddeld 10.56 KM/UUR.
De app gaf een gemiddelde van 11.99 KM/UUR,
zat een meet fout van 1 minuut in 110 KM/UUR dat kan dus nooit.
daarom thuis maar even nagerekend.
Tijdens deze blog nog even wat eten naar binnen gedaan, daarna lekker met de dochter in de douche was ik wel aan toe en de dochter ook.
Las nog op Facebook dat de vrouw trots op me was met deze prestatie, dat ze nooit had verwacht dat ik dit zou volhouden en er ook nog plezier aan beleef.
Toch fijn als je partner het ook leuk voor je vind en steunt in wat je doet.

Tot de volgende blog

Groetjes en veel ren plezier

Tjeerd Vries

De (extra) energie door een wedstrijd

Gepost door Cristian Hermelink op zondag 22 februari 2015 17:54

Vandaag stond de 3de Woolderesloop 2015 op het programma. Ook in huize Hermelink heeft het griepvirus een behoorlijke tijd rondgewaard. Ik heb er de 2de woolderesloop op 1 februari door moeten laten schieten. Na nog enkele weken kwakkelen was het afgelopen week echt over. Het was gelukkig niet zo ernstig dat ik helemaal niks kon, maar ik moest wel heel flexibel met het trainingsschema omgaan. Maandag een heerlijke comfortabele duurloop van 19km gedaan met ongeveer 11km/u gemiddeld en afgelopen woensdag een 9km tempoloop met 13,2km/u gemiddeld. Deze ging eigenlijk niet zo lekker. Kreeg de ademhaling niet op orde en het tempo ook niet vlak.
Vandaar dat ik mijn doelstelling voor vandaag aangepast had. Ik had de 15km met een tempo van 13,3km/u willen lopen om zo mij PR te verbeteren naar 1:07:30. Doelstelling nu was om een vlakke race te lopen op 13km/u, en dat zou voor mijn gevoel al een hele opgave worden.
Ik had goed geslapen en ben om 7:00h opgestaan. De kinderen zaten ook al enthousiast beneden, want als pappa gaat lopen dan eten we geroosterde Pita-broodjes als ontbijt. Dus dat was een gezellig begin van de dag. Tegen 10 uur ben ik op de fiets gestapt en richting de woolderes gefietst. Het zonnetje scheen, maar het was waterkoud. Ik had wel een korte tight ingepakt, mocht ik het na de warming up warm genoeg vinden, maar dat was uiteindelijk niet nodig. In de zon kon het wel, maar in de schaduw was het echt wel frisjes.
Bij de start weer de bekende gezichten. Zoals elke keer sprak ik met een oud voetbalcollega. Hj was nagenoeg hersteld van een vervelende hamstring blessure en wou vandaag weer onder de 1:15 duiken. Ik vertelde hem van mij situatie en dat ik “rustig” 13/u wou gaan lopen en gedurende de race zou kijken of het harder of zachter kon of moest. Hij weet wat voor fanatiekeling i ben en zei al dat het harder zou worden.
De toeter van de start ging en we kwamen met z’n allen in beweging. Ik stond goed vooraan en de eerste minuut ging ook lekker in 12,8. Er was voldoende ruimte om in te halen, dus geen verstorende bokkesprongen dit keer. Oh ja ik zou rustig 13/u gaan lopen, maar ik zat in een groepje en liep aardig relaxed mee. Eerste 3 km tijden 13,4-13,7 en 13,5. Veel te hard eigenlijk, maar de ademhaling was goed en de beentjes voelde ook goed. Na km 3 het groepje toch maar los gelaten, want ik had niet idee dat ik dit kon volhouden. Het was vast een 10km clubje dacht ik bij mezelf, maar ik moet er nog 5 meer. Ik nam iets gas terug en de volgende 3 km liep ik rond de 13,25/u. Nog steeds harder dan gepland, maar het ging. Werd ondertussen wel ingehaald her en der, maar ook niet door heel veel.
De twee fietstunneltjes vormden dit jaar geen probleem en kon ik me opmaken voor de twee rondes in het bos. Vorig jaar ging hier de snelheid aanzienlijk omlaag, maar nu kon ik het tempo prima vasthouden, weer 3 km met ongeveer 13,25/u en km 10 zelfs 13,7. Ik passeerde het 10km punt onder de 45 minuten. Nog 5km te gaan en ik voelde me nog best lekker. Had ondertussen al weer enkele lopers van het eerder genoemde groepje opgeraapt en achter me gelaten. Zal ik gaan versnellen, dacht ik bij mezelf. Km 11 ging in 13,1, het derde en laatste fietstunneltje hakte er toch wel in, km 12 was een flink stuk naar beneden en ging daardoor in 13,4. Toen kwam echter het berucht lange eind en gelukkig stond er niet veel wind, maar hij was wel recht van voren. Desondanks toch 13,2/u voor km 13. Ik werd inmiddels al lichtelijk euforisch, want ik was op weg naar een dikke verbetering van mijn PR en besloot er de laatste 2 km vol voor te gaan. Km 14 ging in 13,7. Het helpt heel erg dat je ver vooruit kan kijken. De 10km lopers lopen hetzelfde laatste stuk en op dat tijdstip zijn het de wat langzamere lopers. Ik kon er nog mooi enkele oprapen en zelfs nog een 15km loper die de hele wedstrijd voor me had gelopen. De laatste 500 meter liep ik nog achter enkele toplopers die aan het “uitlopen” waren. Ik voluit met 14/u zeg maar en hun lopen op dat tempo gezellig te keuvelen alsof het niks is……… Goed de laatste bocht ik zie het bord, 1:0?: 24, ( het vraagteken is bewust, spannend toch?) nog even aanzetten we gaan binnen deze minuut blijven. Ben benieuwd of er een finish foto is gemaakt, want heel charmant kan dat er niet uit hebben gezien. En met een km tijd van 13,8/u finish ik in 1:06:58. Een verbetering van ruim 2 minuten.
Heb mezelf aardig verrast met deze tijd. Toch het effect van een wedstrijd lopen met lotgenoten denk ik, want op basis van mijn training afgelopen woensdag had ik dit echt niet verwacht. Over 3 weken mogen we nog een keer, kunnen we kijken of het structureel is of dat ik vandaag een superdag had.

Groot rondje kralingse plas 22-02-2015

Gepost door Raymond Mandersloot op zondag 22 februari 2015 13:49

Weer een gezellige duurloop gedaan met de "Overschie Runners"hardloop buddies.Goed om ff lekker te trainen met een ervaren marathonloper die in de opbouw-fase zit van een opgelopen achillespees blessure. Het was mooi weer en we hebben zo'n 8.3km gelopen na afloop uithijgen bij een bak koffie! Wordt vervolgt...

Bekijk alle blog posts

Looptijden.nl vandaag

Elke dag zijn er duizenden hardlopers op Looptijden.nl actief.

Bekijk activiteiten vandaag

Looptijden.nl komende week

Er worden elke week veel activiteiten en evenementen ingepland op Looptijden.nl.

Bekijk komende week

Loopgroepen

Er zijn honderden loopgroepen actief op Looptijden.nl.

Bekijk de groepen

Challenges

Doe mee met een challenge op Looptijden.nl en daag jezelf uit.

Bekijk de challenges

Zoek een hardloper

Op zoek naar iemand op Looptijden.nl?

Zoek een hardloper