Looptijden.nl community

Welkom bij de hardlopers community van Looptijden.nl. Hier zie je de laatste hardlooptijden, inschrijvingen en aanmeldingen. Zelf ook hardlopen kriebels? Meld je dan snel en gratis aan en begin meteen met het bijhouden van al je hardlooptijden.

Laatste blogposts

Hieronder staan de laatste weblog posts van gebruikers van Looptijden.nl over hardlopen en alles wat erbij komt kijken.

Doelloos

Gepost door Margo Hermans op woensdag 4 mei 2016 17:30

Foto's bij deze blogpost

Doelloos.jpg

Zo word je sneller!

Gepost door Runhedwigrun op woensdag 4 mei 2016 11:30

Foto's bij deze blogpost

20160503_123427.jpg

Gezondheid gaat voor

Gepost door Ferry Segers op woensdag 4 mei 2016 10:21

Eind 2013 ging ik voor de eerste keer een poging ondernemen om te gaan hardlopen met een vriend. Ik was helemaal kapot en kon het amper een minuut achter elkaar volhouden. Ik hield vol en dat jaar toch nog behoorlijk kunnen lopen. Na een paar maanden zijn we allebei even gestopt en was het moeilijk om weer te beginnen. Toch zijn we in 2015 weer begonnen met als gevolg ook nog een wedstrijd waarbij mijn vriend geblesseerd raakte.
Ik ben toen even weggezakt. Nadat ik een medisch onderzoek kreeg via de werkgever (omdat ik al tot de ouderen behoor) bleek mijn bloeddruk en gewicht te hoog te zijn.
Ik begon dus weer te lopen, maar nadat onverhoopt een boek van mij werd uitgegeven ben ik daar even druk mee bezig geweest. Ook privé en op mijn werk werd er veel van mij gevraagd terwijl ik zelf nooit op iemand terug val.
Dus besloot ik een paar weken geleden om me door niets of niemand tegen te laten houden. Het gaat tenslotte ook om mijn eigen gezondheid.
En nu gaat het weer prima, ik neem ook tijd voor mezelf om te schrijven maar ook om te gaan lopen. Mijn passies krijgen de kans.
Mijn bloeddruk meet ik regelmatig, evenals mijn gewicht.
Vandaag nog eens mijn bloeddruk en hartslag gemeten en alles is optimaal. Een verschil met het PMO, waarbij ik niet eens aan de fietstest mee mocht doen.
Het enige dat nog wel een heel stuk moet veranderen is het gewicht. Maar daar wordt aan gewerkt, ook al doe ik niet aan diëten.

Ditjes en datjes

Gepost door Fri op dinsdag 3 mei 2016 19:19

Vorige week liep niet zo lekker. Sterker nog; ik liep niet. Op die ene maandag na, die best goed ging. Daarna stortte ik een soort van in elkaar. Ik zal de details achterwege laten, maar het is gebleken dat ik een soort van allergisch reageer op anticonceptie. De "storende factor" heb ik afgelopen vrijdag met enige spoed laten verwijderen en met het uur voelde ik het leven weer in mezelf terug komen. Bizar. Gelukkig ook, want er stond een gezellig weekend voor de deur. Zondag kon ik weer lopen en ik besloot uit mijn week één training te schrappen, zodat ik feitelijk maar één training zou missen. Ik zou de vier keer vijf minuten laten gaan en de twee keer tien gaan lopen met één minuut rust. Die liep ik maandag ook, maar dan met twee minuten rust. Ik begon, genoot, ik stond sinds donderdag al op een soort van springen. Willen lopen, maar je lijf wil niet. Pff. Maar oké, het mocht en kon weer. De eerste tien minuten herkende ik inderdaad. Maar toen begon Dolf over twee minuten rustig aan. Twee? Huh? Licht gespannen wachtte ik op wat er zou komen na die twee minuten. Dolf was al snel bij me terug. Dit keer met de mededeling dat ik 20 minuten zou gaan lopen. Goed. Geen paniek, maar kloppen deed het niet. Hoofdrekenen heb ik altijd leuk gevonden en dus was ik er heel snel uit wanneer ik klaar zou zijn met deze training. Dan maar even zo hoor. Ik liep best lekker en ik keek eens op mijn timer; al bijna vijf minuten over tijd. Ik kan me een situatie voorstellen waarin ik met een "over-tijd" gegeven echt niet zo happy zou zijn. Ik liep dus al 15 minuten. Die laatste 5 konden er ook wel bij toch? En inderdaad. Het lukte, zonder veel problemen. Ik besloot de gemiste trainingen maar te laten en morgen loop ik gewoon verder volgens planning.

Aan jezelf denken, voor jezelf zorgen, flexibel zijn, het komt allemaal om de hoek kijken, zo blijkt maar weer. Vandaag had ik willen lopen, maar heb ik "braaf" de training een dag verplaatst. Ik mocht namelijk ook op een loopband lopen vanochtend. Ik had een afspraak bij een podoloog voor een loopanalyse van kruin tot teen. Dit weer in overleg met mijn fysio, waar ik onder behandeling ben voor een blessure in mijn been/bil, die ik vorig jaar maart opliep toen ik met mijn achterwerk op een metalen frame stuiterde tijdens mijn werk. Dat is raar uitgepakt. Maar middels een hoop oefenen met het redcord, massages en bewegen, bewegen en nog eens bewegen, ben ik bijna klachtenvrij. Des te prettiger is het om een goede band te hebben met beide behandelaars. Ik werd beplakt met stukjes tape, mocht mijn schoenen aan en kon gaan lopen. Op die band. Even wennen. Ondertussen werd ik aan de zijkant gefilmd en de achterkant en mocht ik vervolgens meekijken. Op basis hiervan wat kleine tips (iets kleinere stappen, waardoor alles wat meer gecentreerd is, schouders wat meer naar achter, armen wat actiever, dat soort dingen) en nog een keer lopen, filmen, kijken, bijstellen, lopen, filmen etc. Na een uur werken kon ik met een hoofd vol goede bijstellingen het pand verlaten. Over drie weken weer een afspraak. Bedoeling is dat ik betreffende spier wat minder belast, waardoor er minder spanning op komt te staan. Wat dat betreft vind ik het prettig om ook op deze manier goed voor mezelf te zorgen. Morgen ga ik weer lekker lopen en genieten van al deze fijne dingen!

Tijd voor jezelf

Gepost door Ferry Segers op dinsdag 3 mei 2016 09:20

Het lijkt allemaal te lukken, ook al werkt niet alles mee zoals het zou moeten.
Soms moet ik ineens op andere tijden werken, soms zit het op andere fronten niet helemaal mee.
Maar uiteindelijk heb ik besloten om de tijd ook eens voor mezelf te nemen. Het schrijven waar ik mee begonnen ben is ontspanning maar soms is het ook hard werken.
Het lopen brengt me veel, maar ik heb me altijd overal bij neergelegd. Geen tijd hebben voor jezelf is een grote zonde. Je moet ook tijd voor jezelf nemen, zodat je ook beter jezelf kunt zijn. Daarom moet ik gewoon gaan hardlopen als ik het gepland heb. Een keer niet gaan is op zich geen probleem, ik plan in de kalender van looptijden wanneer en waar ik gegarandeerd wil (en moet) gaan lopen. Daar probeer ik tussendoor ook nog tijd voor mezelf te nemen, dat kan dan lopen maar ook schrijven, lezen of wat anders zijn.
Het hardlopen gaat steeds beter en als het weer dan ook nog eens is zoals gisteren maakt het mij alleen maar blij.
Nadat ik enkele zaken smart heb ingedeeld, kan ik wat meer zuiver aan de slag. Ik heb een schema gemaakt waarin ik iedere week een ronde gepland heb die net iets verder is dan de week daarvoor. Ook wat kilo's betreft die ik af wil vallen heb ik verwerkt. Nu heb ik dat zo ingepland dat het misschien wel sneller zou kunnen, maar soms zit er iets tegen en dan is het niet haalbaar. Het schema is dus wel scherp maar zeker mogelijk. Kilo's afvallen heb je niet altijd in de hand, ik ga namelijk niet echt diëten. Je moet namelijk ook wel gezellig meedoen en aangezien ik van lekker eten en drinken houd, wil ik dat niet laten staan. Het is echter wel zo dat door regelmatig te gaan hardlopen, de honger minder wordt. Daarbij drink ik vaak net wat meer water, waardoor ik ook minder vaak wil eten.
Gisteren heb ik ook nog een infuser besteld waarin ik lekker fruit kan stoppen dat ik vaak al gevarieerd koop maar vaak niet te lang goed kan houden. Ik maak regelmatig smoothie's, waarbij ik het fruit in de vriezer wil gaan bewaren. Dan blijft het goed en kan ik het makkelijk verwerken, ook in de infuser. Ik ben dus benieuwd.
Gezond is ook dat ik bij een vriend een volkstuin onderhoud. Heerlijk groente uit eigen tuin. Ik wil ook thuis wat daarmee gaan doen. Het houdt je lekker bezig en je staat nog gezond in het leven ook.
Het hardlopen heeft me al veel gebracht, looptijden helpt heel goed bij het statistisch bijhouden van mijn gegevens. Daardoor kan ik ook beter inzicht krijgen in de afstanden, maar ook de gezondheid.

Tijd om te Taperen (4 reacties)

Gepost door Peter de Haan op maandag 2 mei 2016 23:01

Luttele maanden geleden was 21.1 kilometer de grootste afstand die ik ooit gelopen had. Een halve marathon was in mijn optiek iets waar met een nauwgezet schema naartoe moest worden getraind. Het was immers een monsterafstand. Een afstand ook die op mijn blazoen niet bepaald tot aansprekende vermeldingen had geleid. Mijn debuut in 2003 leverde een fraaie 1:54:08 op, dat nog wel. Eind 2011 begon ik – na een periode van betrekkelijke stilstand – weer fanatiek te hardlopen en was het voltooien van een tweede halve marathon mijn voornaamste doel. Na een half jaar zeer intensief trainen perste ik in september 2012 in Zoetermeer er een magere 2:06:30 uit – een tijd die zich op geen enkele manier verhield tot mijn vuurdoop 9 jaar daarvoor.

Ook in de jaren daarna bleef het niet veel soeps qua halve marathons. De tijden gelopen in Amsterdam (2x) en in Den Haag (ook 2x) kwamen maar niet onder die 2-uurgrens, wat ik ook probeerde. Organische doping, synthetische doping, mechanische doping: niets maar dan ook niets hielp. Op andere afstanden zoals de 5, de 10 en de 15 kilometer kon ik (met behulp van diezelfde doping) aansprekender resultaten scoren.

Wat beweegt in vredesnaam iemand met zo’n Halve-Marathon-Struggle om dan tóch de sprong te wagen naar een hele marathon, zo hoor ik U vragen. Welnu, dat vraag ik mij inderdaad ook nog steeds af. En ook psychologen etc. breken zich daar het geleerde hoofd over. Maar wat ik wèl weet is dit: als ik zo iets in mijn hoofd haal, dan gaat dat ook uitgevoerd worden.

Natuurlijk weet ik wel wat elementen die mij tot de beslissing dreven om (ooit eens) een marathon te gaan lopen. Ik voel mij wel aangetrokken tot zware uitdagingen als deze, en in dit geval kon ik simpelweg niet te lang meer wachten. Vond ik, en vind ik. Ondanks mijn jeugdig voorkomen - en het gestel van een ijzersterke - gingen de jaren zo langzamerhand een héél klein beetje tellen. Dat waren zo enkele overwegingen die door mijn hoofd en hart speelden. Ik vond ook dat na al die jaren van trainen en wedstrijden op de korte(re) afstanden ik wel klaar was voor deze in mijn ogen ultieme beproeving. Tja, en zóu het bevallen: dan was er tenminste nog de nodige gelegenheid en tijd om het kunstje te herhalen. Dit alles Deo Volente natuurlijk, of Inshallah zo U prefereert. Of gewoon: Zo Ik Het Wil - dat is nog veel beter.

En aldus geschiedde: De Haan legde zijn marathon-ei eind vorig jaar. In één van mijn vorige blogposten is dit – voor de liefhebber – nog eens rustig na te lezen. Leiden zou het worden, en dat om diverse redenen. Eigenlijk is daarvan de belangrijkste: het feit dat verreweg het grootste gedeelte van mijn jeugd in die contreien is doorgebracht (voor de oplettende lezer: dus niet in Den Helder) en dat ik er later – veel later – nog een negental jaren heb gewerkt voor het Hoogheemraadschap van Rijnland.
Another Trip Down Memory Lane dus!

De teerling was geworpen. En dus moest op datzelfde moment al begonnen worden met de voorbereidingen. Na enig research en wat goede adviezen van Goudse Runners-trainers beviel ik van iets wat op een schema leek. Het bevatte per week de volgende elementen:

  • 2 intensieve intervaltrainingen bij de Goudse Runners loopgroep, op dinsdagavond en zaterdagochtend
  • 1 relatief korte tempo-duurloop (max. 15km) op mijn vrije donderdagmiddag
  • 1 lange en langzamere duurloop op de zondagmiddag.

Zoals wellicht bij de lezer bekend loop ik al een aantal jaren met veel plezier bij de Goudse Runners. Het is een hechte verzameling mensen van diverse hardloopniveaus en –ambities. De trainingen kun je zo zwaar maken als je zelf wilt: meestal geef ik alles (werkelijk álles, echt ALLES), maar daags voor een wedstrijd of lange duurloop wil ik het iets rustiger aan doen. Hoe dan ook: de GR-trainingen dragen enorm bij aan het duurvermogen, zo merk ik elke keer.

Bij de kortere duurlopen op donderdagmiddag is het vooral prettig om eens een tijd lang boven je comfortabele snelheid te lopen. De lange en langzame duurlopen op zondag, tenslotte, breidden zich in de afgelopen maanden uit van 20 via 24, 26 en 31 naar 36 kilometer. De meeste van die afstanden werden meerdere malen gelopen. De laatste mijlpaal van 36km werd afgelopen zondag bereikt in ongeveer 3 uur en 3 kwartier. Overigens: ik kan nu meer dan een dag later nog steeds niet veel meer dan pap zeggen (schrijven gaat iets beter).

De hoogtepunten van deze trainingsperiode waren echter de wedstrijdlopen, waarover ik in de afgelopen 5 blogposten uitvoerig verslag heb gedaan. Dit waren absoluut de krenten op de taart (ofwel de kersen in de pap – of wacht…..) van de afgelopen voorbereidingstijd. Want ga maar na: 4 halve marathons werden ineens onder de twee uur afgeraffeld met als kroon op het werk een PR in Den Helder (1:52:07). Wat een mooie bijvangst van een marathonvoorbereiding! En ook de vijfde beproeving was raak: de 15 kilometer in het Reeuwijkse Plassengebied leverde een heerlijk New-Era PR op van 1:16:30. Allemaal verrichtingen die deze burger meer dan moed hebben gegeven bij het zich getroosten van alle opofferingen. Want ja: vooral die ellenlange duurlopen zijn soms behoorlijk saai - vooral indien alleen gelopen - en ja: het kost allemaal een enorme bak met vrije tijd. Gelukkig is van allerwegen (met name het thuisfront) de support en het begrip groot geweest, en daar ben ik buitengewoon dankbaar voor. Wat ook heerlijk was: de keren dat mijn lief met mij meefietste, de versnaperingen aanreikte, het teveel aan kleding innam, het te weinig aan kleding aanvulde en bovendien - en passant - mij op de moeilijke momenten moed insprak.

Dit geploeter moest natuurlijk vergezeld gaan van goede voeding (goed kauwen is je halve marathon, sorry Klisjeemannetjes), veel rust (dat is mij wel toevertrouwd), goed materiaal (geen enkele concessie wat betreft kleding, schoeisel en overige accessoires). En natuurlijk de doping, want tja lukt het niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. Just kidding. Maar vooral toch trainen, trainen en nog eens trainen met grote toewijding aan mijn zelf in elkaar geflanste schemaatje.

Zoals gezegd: afgelopen zondag werd, op het parcours Gouda-Reeuwijkse Plassen-Oukoop-Hogeweg-Papekop-Oudewater-Hekendorp-Haastrecht-Reeuwijk-Gouda, de generale repetitie van 36 kilometer afgewerkt. Verder dan dat gaat er qua training niet meer gelopen worden. Tot 22 mei natuurlijk. Het is nu tijd om te taperen, dat wil zeggen: op een verantwoorde manier afbouwen opdat onder andere het lijf gespaard blijft en de prestatie straks in Leiden optimaal kan zijn. Normale mensen spreken dan over luieren, maar wij hardlopers zijn aan het ta-pe-ren.

Overigens: het betekent niet dat er niet meer gelopen wordt. Wèl gaat de intensiteit fors terug - en dat is eigenlijk wel even lekker merk ik nu al. Belangrijk is het daarbij ook om het gevoel te houden dat je zo ongeveer in bloedvorm verkeert en niet onzeker te worden over de te leveren prestatie.

Na maandenlang intensief zaaiwerk is nu de tijd van het oogsten aangebroken. Op 22 mei aanstaande zal blijken hoe effectief al die trainingsarbeid is geweest!

Irgendwie.. Irgendwo.. Irgendwann..

Gepost door berry peters op maandag 2 mei 2016 20:40

Heb jij dat ook wel eens? Dat je in het weekend wakker wordt en dat je dan gewoon zin hebt.. In eerste instantie draai je je dan nog een keer om. Maar het blijft gewoon aan je knagen. En op een gegeven moment ontkom je er gewoon niet meer aan. Je weet dat je gewoon weer moet. Dat het weer tijd is. Nee? Heb je dat niet? Nou ik wel..

Zo werd ik alweer een paar weekenden geleden om ongeveer 5 uur wakker. Normaal gesproken draaide ik me dan nog even om en probeer door te slapen. Dit keer was ik klaar wakker. Ik had gewoon echt zin om een Marathon te lopen. Tja.. Het weekend ervoor had ik Inge en Geert van een afstand met hun avontuur in Rotterdam gevolgd. Het sluimerende marathon virus was weer gewerkt en geen vaccinatie kon deze tegen houden.

Gelukkig was het internet al op. De keuze was snel gemaakt. Enschede zou die middag plaats vinden en was dus echt te vroeg. Verder was er eigenlijk niet zo veel. Behalve Dusseldorf.. Op slechts 1,5uur rijden van Apeldoorn. Net zo ver als Rotterdam. Tja, dan ligt Apeldoorn toch echt centraal. En even checken.. Ja.. een Duitse marathon is inderdaad even lang als een Nederlandse..

Wil je weten hoe een Duitse marathon loopt? Lees dan: http://www.bigsmilerunning.nl/2016/05/hardloopblog-irgendwie-irgendwo-irgendwann/

Door het bos

Gepost door Kim op maandag 2 mei 2016 15:38

Vandaag weer een rondje bos en heide. Dwars door het bos over smalle paadjes en over mul zand de berg op.
Mijn broer was de gids, zo fijn dat hij wel richtingsgevoel heeft en de weg kent.
We liepen over smalle paadjes, springend over boomstronken, dwars door de plassen, door de modder, over wildpaden. Vanalles ben ik tegengekomen. Striemen in mijn gezicht van takken die ik even niet zag omdat ik het pad in de gaten hield. Ik moet zo wennen aan het lopen door het bos. Ik ben een asfaltloper, of op paden die lekker breed zijn en goed zichtbaar. Daar was vandaag dus geen sprake van, en als ze wel lekker breed waren dan waren ze enorm zwaar ( lees: mul zand,).
Ik heb echt een conditie, maar die valt gewoon in het niet als ik door die bossen stamp en over de hei dender.
Dit lopen is voor mij een soort van afzien, en ik gebruik spieren die ik nooit aan heb gesproken tijdens mijn kilometers afgelopen jaar.
Maar hé, wat is het gaaf!!!! Ik vind het heerlijk om zo te lopen, echt een toevoeging aan mijn lopershobby.
Mijn schoenen, die zijn drijfnat en zwart van de modder. Gelukkig zit er een " open" bewerking in, zodat het water er snel uitloopt. Dat is wel weer fijn....
Vrijdag weer!!!!!!

Foto's bij deze blogpost

image.jpeg

1/4 marathon gelopen in Rotterdam op 10 april 2016

Gepost door Fiona op zondag 1 mei 2016 21:20

Echt een geweldige dag en lekker gelopen!! Volgend jaar weer☺

Foto's bij deze blogpost

20160414_221756.jpg

HomeBlogEen weekend van uitersten. EEN WEEKEND VAN UITERSTEN.

Gepost door Yildiz Kurt op zondag 1 mei 2016 20:29

Gisteren 200m vandaag 28.280m
Het was vanochtend schitterend weer, lekker fris en geen wind. Heerlijk hardloop weer en daar hebben wij ook gretig gebruik van gemaakt.
Samen met de hardloop groep van AV Startbaan heerlijk in het bos.
Laatste stuk op de dijk naar Bovenkerk had ik er ongeveer 26km op zitten maar nog kracht om te versnellen.
Daarna was het over en uit. Ook mijn horloge had geen puf meer. Afstand is te lang voor een TomTom.
Thuis gekomen beentjes lekker verzorgd en nu genieten van het mooie weer.
Fijne zondag allemaal!
http://yildizkurt.nl/een-weekend-van-uitersten/

Foto's bij deze blogpost

20160501_064538418_iOS.jpg

Bekijk alle blog posts

Looptijden.nl vandaag

Elke dag zijn er duizenden hardlopers op Looptijden.nl actief.

Bekijk activiteiten vandaag

Looptijden.nl komende week

Er worden elke week veel activiteiten en evenementen ingepland op Looptijden.nl.

Bekijk komende week

Loopgroepen

Er zijn honderden loopgroepen actief op Looptijden.nl.

Bekijk de groepen

Challenges

Doe mee met een challenge op Looptijden.nl en daag jezelf uit.

Bekijk de challenges

Zoek een hardloper

Op zoek naar iemand op Looptijden.nl?

Zoek een hardloper